Näin syntyy terveellinen viikon ruokalista viidessä minuutissa

      Comments Off on Näin syntyy terveellinen viikon ruokalista viidessä minuutissa
nain syntyy terveellinen viikon ruokalista viidessä minuutissa

Onko tämän viikon ruokalista vielä hakusessa? Ei ole kauaa, kun luet tämän artikkelin loppuun.

Ruoanlaitto joka päivä on monesta uuvuttavaa. Erityisen uuvuttavaa se on silloin, kun lapsilla on jo nälkä, eikä mitään ideaa päivän ruoasta ole vielä olemassa. Tämän artikkelin tarkoituksena on näyttää sinulle, että pystyt suunnittelemaan viikon ruokalistan viidessä minuutissa, ja vieläpä niin, että listan ruoat edesauttavat perheesi terveyttä.

Suunnittele perheesi ruokalista ensi viikolle seuraavien helppojen askelten avulla! Tai tilaa alta valmis esimerkkilista, jonka mukana saat myös ehdotuksia aamupaloiksi.

Tilaa tästä maksuton viikon ruokalista käyttöösi!

Askel 1. Selvitä, kuinka monta pääateriaa (lounas tai päivällinen) perheesi syö ensi viikolla kotona. Tässä esimerkissä perhe syö arkisin iltaruoan kotona ja viikonloppuisin lounaan ja päivällisen. Näin ollen aterioita kertyy viikossa yhteensä yhdeksän kappaletta.

Askel 2. Mieti, valmistatko joka kerta uuden ruoan vai syöttekö samaa ruokaa esimerkiksi kaksi kertaa peräkkäin. Tässä esimerkissä tehdään joka kerta uusi ruoka (ei kyllä välttämättä paras ratkaisu kiireiseen arkeen..).

Askel 3. Mieti proteiinin lähteet eri aterioille. Käytä monipuolisesti eri lähteitä, kasviproteiinin lähteitä ei kuulu unohtaa, vaikka söisitkin myös lihaa. Laita siis ateriasuunnitelmaan paikoilleen kalaa, siipikarjaa, punaista lihaa, palkokasveja, tofua/soijaa ym. Härkis ja nyhtökaura ovat helppoja keinoja lisätä kasviproteiinin määrää perheesi ruokavaliossa.

Esimerkiksi vaikka näin:

nain syntyy terveellinen viikon ruokalista viidessa minuutissa

 

Askel 4. Lisää hiilihydraattilisukkeet aterioille. Pyri jälleen monipuolisuuteen ja suosi täysjyvää. Vaihtoehtoja ovat mm. peruna, bataatti, täysjyvämakaroni ja -pasta, täysjyvätortillat ja täysjyväriisi ja -ohra sekä kvinoa.

Ja tässä esimerkki:

nain syntyy terveellinen viikon ruokalista viidessa minuutissa

 

Askel 5. Mieti kasvislisukkeita. Pyri mahdollisimman runsaaseen ja monipuoliseen vihannesten ja juuresten käyttöön. Joka päivä ei tarvitse syödä kaikkea, mutta viikkoon pitäisi jo mahtua melko reilu valikoima eri kasviksia. Hyödynnä Satokausikalenteria, niin saat maistuvia ja edullisia vaihtoehtoja ruokapöytääsi.

Onnittelut! Nyt sinulla on kasassa ruokalista ensi viikoksi, eikä sinun tarvitse miettiä syömisiä joka päivä.

Lataa avuksi myös laatimani esimerkkiruokalista, joka sisältää aamiaiset, lounaat ja päivälliset viikoksi. Lisäksi listalta löytyvät ehdotukset aterioilla tarjottavista kasviksista. Listaa ei tarvitse tietenkään käyttää sellaisenaan, mutta uskoisin sinun saavan siitä ideoita omaan arkeesi.

Tilaa tästä maksuton viikon ruokalista käyttöösi!

Ja vielä kaksi vinkkiä täydentämään viikon aterioita!

Vinkki 1. Muista kypsentää ruoka miedolla lämmöllä. Käytä ruoanvalmistuksessa kasviöljyjä, mutta niitä ei kannata altistaa kuumille lämpötiloille. Voit vaikka lorauttaa öljyä valmiin ruoan joukkoon ruoanvalmistuksen lopuksi.

Vinkki 2. Täydennä ateriaa tarvittaessa täysjyväleivällä ja maidolla. Maidon tilalla voit toki käyttää myös kasvijuomia.

Lisälukemista:

Seitsemän yleistä ongelmaa lapsen ruokavaliossa – osaatko välttää nämä sudenkuopat?

Väsymys vei voimat – mitä helppoa tarjota lapsille ruoaksi?

Mitä ravitsemusasiantuntija ostaa perheelleen ruokakaupasta?

Jaa sosiaalisessa mediassa