Väsymys vei voimat – mitä helppoa tarjota lapsille ruoaksi?

      Comments Off on Väsymys vei voimat – mitä helppoa tarjota lapsille ruoaksi?
Vasymys vei voimat – mita helppoa tarjota lapsille ruoaksi?

Väsymys tuntuu olevan monia pienten (ja isompienkin) lasten vanhempia yhdistävä tekijä. Inhottavana seuralaisena väsymys pilaa lukemattomia päiviä ja heikentää vielä useampien laatua. Eikö väsymykselle ole mitään tehtävissä?

Väsymykseen lukemattomia syitä, joista ilmeisin on unenpuute (yllätys yllätys!)

Ei tarvitse olla kovin älykäs ymmärtääkseen, että voimakas univaje väsyttää. Silti tässä maailmassa vaaditaan todellista viisautta siltä, joka priorisoi nukkumista lukuisten muiden asioiden edelle. Oma aika iltaisin, some ja telkkari vetävät montaa meistä puoleensa tehokkaammin kuin oma sänky. Mitä tästä kaikesta seuraa?

Unen puute vaikeuttaa oleellisesti terveellisten valintojen tekemistä arjessa.

Jos on järjettömän väsynyt, ei taatusti tee mieli laittaa itse ruokaa. Ruoka olisi saatava mielellään täysin valmiina tai sitten sen voisi korvata voileivillä. Salaatti ja kala ei houkuta, vaan niiden sijaan elimistö usein kaipaa jotain runsasenergistä herkkua. Erityisesti nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävät ruoat tuntuvat houkuttelevilta. Toiset taas himoitsevat sokeria tai rasvaista pikaruokaa.

Itse asiassa on kovin luonnollista, että väsynyt ja stressaantunut keho himoitsee hiilihydraattia. Runsas hiilihydraatin syöminen stimuloi insuliinin eritystä, joka puolestaan vähentää stressihormoni kortisolin eritystä. Hiilariherkku voi siis hillitä stressiä hetkellisesti. Mutta se on laiha lohtu. Jos stressiä alkaa hoitaa tällä tavalla, on seurauksena mitä varmimmin selkeä painonnousu.

Lapsi valvottaa ja väsymys pahenee..

Moni vanhempi ei suinkaan valvo pelkästään huvikseen. Pienet lapset ovat mestareita valvottamaan vanhempiaan, ja tarpeeksi pitkään jatkuessaan tämä vie loputkin voimat ja elämänilon. Elämä tuntuu kovin mustalta, jos jatkuvasti joutuu kamppailemaan, että saa edes jotenkin pidettyä silmät auki päivisin.

Pitkään jatkunut univaje oireilee monin eri tavoin. Ensin tietenkin tulee väsymys, sitten kyvyttömyys innostua mistään ja alakulo. Voimat loppuvat ja pelkkä seisominenkin pyörryttää.

Rytmihäiriöt, jatkuva pahoinvointi, aivosumu ja todellinen kiukkuisuus alkavat jo kertoa vakavasta univajeesta. Välillä tuntuu, että nukahdat milloin tahansa, jos vain saat sulkea silmät. Sitten taas yhtäkkiä et nukahda enää millään, vaikka tilaisuus tarjoutuisikin. Kun elimistö menee sekaisin, sen tasapainottaminen ei ole ihan yksinkertaista.

Päiväunet ja rentoutushetket tuovat hetkellistä apua

Pienetkin päiväunet ja hetket, jolloin voi sulkea silmät auttavat yllättävän paljon. Jo yksi syvä sisään- ja uloshengitys muuttaa kehon fysiologiaa ja rentouttaa. Mikäli väsyneenä aikoo pysyä toimintakykyisenä, ovat kaikki pienetkin keinot tarpeen.

Pienikin rentoutuminen voi saada stressitasoa alaspäin siten, että arki ei tunnu aivan niin raskaalta. Fakta kuitenkin on, että jossain vaiheessa täytyy saada nukkua. Ei ole mitään, millä unta voisi loputtomiin korvata. (Ei, edes kahvi ja suklaa eivät tähän pysty)

Uupumukseen herkkuja? Vai sittenkin jotain muuta?

Väsyneenä tekee usein mieli karkkia tai suklaata. Tai jotain muuta omaa suosikkiherkkua. Valitettavasti nämä vaan eivät millään tavalla auta jaksamaan, vaikka energiaa kovasti sisältäisivätkin. Parempi olisi yrittää herkutella vaikka tummalla suklaalla ja hedelmillä. Sekin maistuu hyvältä, mutta sisältää puhdasta sokeria maltillisempia määriä.

Terveellinen perusruoka auttaa parhaiten jaksamaan väsyneenäkin, vaikka tekisikin mieli vain herkutella. Sokeri tuo hetken ilon, joka valitettavasti johtaa pian vain entistä suurempaan väsymykseen.

Kaupan pakastealtaasta löytyvät valmisruoat ja jotkut eineksetkin ovat kelpo valintoja niinä päivinä, kun ruokaa ei kerta kaikkiaan jaksa laittaa. Jos niiden kylkeen onnistuu vielä saamaan jotain tuoretta, on onnistunut hyvin 😊

Kaupan kalatiskiltä saattaa löytää syöntivalmiita kaloja, jolloin ruoanlaiton onnistuu jopa kokonaan välttämään. Myös valmista kotiruokaa on nykyään saatavilla useista isommista kaupoista.

Väsyneenäkin voi yrittää välttää pahimmat karikot: pikaruokapaikat, aterioiden korvaamisen herkuilla ja kaikista huonolaatuisimmat einekset (esim. metripitsan ja muut vastaavat).

Vasymys vei voimat  – mita helppoa tarjota lapsille ruoaksi?

Helppoja välipaloja voi koota täysjyväleivästä, hedelmistä ja kasviksista. Myös smoothie pakastehedelmistä ja marjoista on hyvin helppo valmistaa uupuneenakin. Joukkoon voi kaataa vaikka mantelijauhetta ja maustamatonta jogurttia tai kaura ym. -valmistetta. Ideoita smoothieen voi katsoa vaikka täältä.

Mistä muusta väsymys voi kertoa kuin unenpuutteesta?

Jos väsymys ei korjaudu nukkumalla, voi taustalla olla erilaisia syitä. Yksi hyvin yleinen ongelma nykyään on erittäin kuormittava arki, jossa jokainen minuutti on aikataulutettu. Jos elät tällaista arkea, mieti, onko mitään, mistä voit luopua.

Voimakas väsymys voi kertoa myös alkavista tai piilevistä terveysongelmista. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa mm. voimakasta uupumusta, palelua, turvotusta ja jopa masennuksen kaltaisia oireita.

Yhtä salakavala vaiva voi olla raudan puutos, jota ei aina osata epäillä enää lasten syntymien jälkeen. Kuitenkin raskaudet ja kuukautiset altistavat naisia raudan puutteelle myös länsimaissa, ja erityisesti kasvissyöjien ja vegaanien on kiinnitettävä huomiota raudan saantiinsa.

Kun vanhempi uupuu, älylaite hoitaa kasvatuksen

Älylaitteista ja niiden mahdollisista haitoista mm. lasten keskittymiskykyyn ja aivojen kehitykseen puhutaan nykyään jatkuvasti. Vanhempia kehotetaan rajoittamaan lasten ruutuaikaa, jotta ongelmilta vältyttäisiin. Tämä onkin sinänsä ihan pätevä neuvo, mutta kenties pitäisi katsoa vähän pidemmälle. Minkä takia lapselle ylipäätänsä annetaan älylaite käteen yhä useammin?

Ainakin omasta ja tuttavieni kokemuksista päätellen älylaitteet ja televisio -ohjelmat viihdyttävät lapsia juurikin silloin, kun vanhempi vain tarvitsee hetken aikaa olla. Nykyinen työelämä on monelle erittäin aikataulutettua ja vaativaa. Kun juokset töistä päiväkodin kautta kotiin kotitöiden ja lastenhoidon pariin, ei ole ihme, jos jossain vaiheessa väsyttää.

Rankan työpäivän jälkeen pitäisikin saada levätä. Sitä kai vapaa-aika on. Mutta pienten lasten vanhemmille illat eivät suinkaan usein tarkoita lepoa.

Perimmäiset syyt väsymykseen ja runsaaseen ruutuaikaankin johtavat syvältä. Miksi me olemme niin kiireisiä? Miksi meillä on elämässä niin paljon tekemistä, ettemme selviä kaikesta? Kuka aikatauluttaa arkemme? Onko jotain, mitä voimme itse tehdä hyvinvointimme eteen?

Jaa sosiaalisessa mediassa