Tunnesyöminen ei ratkaise ongelmia – älä kasvata lapsestasi tunnesyöjää!

      Comments Off on Tunnesyöminen ei ratkaise ongelmia – älä kasvata lapsestasi tunnesyöjää!
onko tunnesyominen ongelma sinun perheessasi

Voit tietää kaiken terveellisestä ravinnosta ja silti sabotoida terveytesi syömällä mitä sattuu. Samoin voit yrittää saada lapsesi syömään ”täydellisesti”, mutta opettaa hänelle samalla vahingossa, kuinka jotkut ruoat ovat hyi hyi ja toiset vain sallittuja.

Mikäli tarjoat lapsellesi tiettyjä ruokia vain tilanteissa, joihin liittyy voimakkaita tunteita, on mahdollista, että lapsestasi kehittyy tunnesyöjä.

Tunnesyöminen viittaa taipumukseen muuttaa syömistottumuksiaan negatiivisten tunnetilojen johdosta. Negatiiviset tunteet saattavat lisätä tai vähentää syömistä, ja tämä taipumus syntyy yllättävän varhain eli jo päiväkoti-iässä. Lapsen rauhoittelu ruoalla lisää taipumusta tunnesyömiseen. Lapsen lohduttaminen makealla ei ole suositeltavaa, vaikka tätä paljon tehdäänkin.

Myös positiiviset tunteet voivat saada meidät syömään yli tarpeen. Synttärit, juhlapäivät ja lomat voivat olla sokerintäyteisiä. Iloiseen mieleen yhdistetään liiallinen syöminen, ja kierre on valmis.

Miksi tunnesyöminen on haitallista?

Lievää taipumusta tunnesyömiseen esiintynee lähes jokaisella. Jokainen on varmasti joskus syönyt enemmän tai vähemmän kuin olisi kannattanut jonkun tunteen johdosta.

Mikäli tunnesyömistä esiintyy hyvin harvoin, eikä se johda suuriin muutoksiin ruokailutottumuksissa, asia tuskin on ongelma kohdallasi. Se on hyvä uutinen myös lapsellesi, koska tällöin et varmaan rauhoittele lastasikaan automaattisesti sokerilla.

Mikäli taas tiedät, että tunteet saavat sinut ylensyömään, on hyvä miettiä, mitä asialle voisi tehdä. Samoin on hyvä tarkkailla, esiintyykö lapsellasi samanlaisia taipumuksia. Pyytääkö lapsi jotain herkkua, kun hänellä on kurja mieli? Suostutaanko tähän vai hoidetaanko tilanne jotenkin toisin?

Tunnesyöminen voi johtaa häiriintyneeseen syömiseen ja ylipainoon. Terveellisen ravinnon osuus saattaa jäädä liian alhaiseksi, kun herkut haukkaavat liian suuren osan päivittäisestä tai viikoittaisesta energiamäärästä. Tämä vaikeuttaa merkittävästi ravintoaineiden riittävää saantia.

Tunteiden hoitaminen syömällä on haitallista myös siksi, ettei syöminen tietenkään hoida tunnetason ongelmia. Makeat herkut tuovat toki hetkellistä hyvää oloa, mutta ongelma itsessään ei katoa mihinkään.

Tunnesyöminen – miten välttää?

Ruokaa syödään, koska se on välttämätöntä ihmiselle. Terveellistä ruokaa syödään, koska siitä keho saa tarvitsemansa ravintoaineet. Herkkujakin voidaan syödä välillä jälkiruoaksi, koska niitä nyt on olemassa ja ne maistuvat usein hyvälle.

Mikäli pystyt opettamaan lapsesi suhtautumaan ruokaan neutraalilla tavalla ja kehittämään hänelle terveen ruokasuhteen, olet varmasti oikealla tiellä.

Näillä keinoilla yritän itse rakentaa lapsilleni tervettä ruokasuhdetta ja välttää tunnesyömisen taipumuksen kehittymistä.

Näytä esimerkkiä. Voimme opettaa lapsillemme kaikenlaista, mutta jos itse emme tee niin, on lapsen saama viesti hyvin ristiriitainen. Jos et itse hyväksy itseäsi ja kehoasi, voi lapsenkin aikanaan olla hyvin vaikea hyväksyä omaansa.

Älä syö herkkuja lapselta salaa. Tämä onkin helpommin sanottu kuin tehty. Mutta joku päivä lapsi todennäköisesti kyllä tajuaa, että vanhemmat herkuttelevat iltaisin, kun lapset jo nukkuvat. Joku päivä lapsesi löytää karkkipapereita kassistasi ja ymmärtää, että syöt herkkuja salaa. Mitä lapsi oppii itsekin tekemään? Syömään herkkuja kertomatta sinulle! Se on äärimmäisen helppoa jo heti koululaisena.

Saatat miettiä, että lapselleko pitäisi olla tilivelvollinen joka suklaapalasta? Ei se niinkään ole, mutta jokaisen vanhemman on hyvä miettiä omaa suhdettaan herkkuihin ja olisiko ok, jos lapsesi oppisi syömään niitä samalla tavalla? Mielestäni ei ole hyvä antaa ymmärtää, ettei koskaan syö mitään ylimääräistä ja kauhoa sitten karkkeja naamaansa iltaisin.

Rauhoittele lapsi jollain muulla kuin ruoalla. Karkki tai keksi voi toki olla nopea keino hiljentää lapsi, mutta tällaisen taipumuksen kehittymistä ei kannata tukea. Jonain päivänä lapsella on omaa rahaa, joka on helppo käyttää karkkeihin aina ikävän olotilan yllättäessä.

Älä demonisoi ruokia. Mikäli toiset ruoat ovat ehdottoman kiellettyjä ja toiset hyväksyttyjä, saattaa ristiriita aiheuttaa ongelmia lapsen päässä. Monella laihduttajalla ja elämäntapojaan muuttavallakin on kokemusta, kuinka kiehtovilta ne ”kielletyt” ruoat yleensä aina tuntuvat. Mitä vähemmän kielletyllä listalla on ruokia, sen parempi.

Eli mitä vaan saa syödä joka päivä? Ei, vaan lapselle on hyvä selittää, kuinka toiset ruoat ja ruokayhdistelmät pitävät olon hyvänä ja auttavat pysymään terveenä. Siksi näitä ruokia kannattaa syödä usein ja täyttää niillä vatsansa. Toiset ruoat taas eivät edistä terveyttä, mutta maistuvat hyviltä ja sopivat kohtuudella käytettyinä jälkiruoksi.

Lisälukemista:

Tavoitteena terve ruokasuhde lapselle

Jaa sosiaalisessa mediassa