Tarkista nämä asiat muropakkauksesta!

      Comments Off on Tarkista nämä asiat muropakkauksesta!
tarkista nama asiat muropakkauksesta

Myönnettävähän se on: murot ovat helppoa tarjottavaa lapsille kiireisenä aamuna. Sen kun kaadat kippoon ja päälle maitoa tai jogurttia. Jos haluat tarjota muroja sekä ravitsevaa ruokaa, on oltava taas tarkkana kaupassa. Mitä tahansa muroja ei kaupasta kannata valita.

Tarkista nämä asiat muropakkauksesta!

Kaupan hyllyllä kiinnitä huomiota seuraaviin kohtiin ravintosisällössä:

  • Kuinka suuri osa murojen viljasta on täysjyväviljaa?
  • Kuinka paljon sokeria murot sisältävät?
  • Kuinka paljon ravintokuitua muroissa on?
  • Kuinka paljon muroissa on suolaa?
  • Mitä ”ylimääräistä” muroissa on? (esim. glukoosisiirappia, aromeja/ väriaineita)

Eri muropakkauksia tutkiessa huomaa, että hyvät ominaisuudet ilmoitetaan usein isolla tekstillä pakkauksessa. Huonoja ominaisuuksia ei luonnollisesti hehkuteta, ne täytyy kaivaa ainesosaluettelosta tai ravintosisällöstä.

Minkälaisia muroja kaupassa myydään?

Isojen kauppojen murovalikoimat ovat niin valtavia, että kaikkien eri pakkausten analysoimiseen saisi menemään koko päivän. Tätä kirjoitusta varten katsoin Prisman nettisivuilta, mitä eri muroja heillä on valikoimissaan. Vertailin keskenään erilaisia lapsille suunnattuja muroja, ja nostan tässä kirjoituksessa esille muutamia huomioita.

Täysjyvävilja ja ravintokuitu

  • Mikäli muroissa on käytetty täysjyväviljaa, sen osuus on yleensä ilmoitettu pakkauksessa hyvin selkeästi.
  • Mitä suurempi osuus murojen viljasta on täysjyvää, sitä enemmän se yleensä sisältää myös ravintokuitua.
  • Kuitupitoisuuteen vaikuttaa myös viljalajike (rukiissa on paljon enemmän kuitua kuin esimerkiksi riisissä).
  • Murojen täysjyväpitoisuudet vaihtelevat suurinpirtein välillä 0- 90 %.
  • Joissakin muroissa ei ole ollenkaan käytetty täysjyväviljaa, vaan ainoastaan esimerkiksi vehnä- tai riisijauhoa (mm. Kellogg’s Star Wars- ja Kellogg’s Rice Krispies Princess-murot).
  • Täysjyväviljapitoisuus on korkeimmillaan noin 90 % (mm. Two Dads Ruispuhku Täysjyvämurot).
  • Ravintokuitupitoisuudet vaihtelevat suuresti. Esimerkiksi Kellogg’s Rice Krispies- muroissa on kuitua 1 % ja Two Dads Ruispuhku Täysjyvämuroissa 14 %.

Mikäli muroissa ei ole käytetty ollenkaan tyäsjyväviljaa, ovat kuitupitoisuudet lähtökohtaisesti hyvin pieniä. Runsas ravintokuidun saanti lisää kylläisyydentunnetta, tasaa verensokerin vaihteluita ja tuo ravintoa suoliston mikrobistolle. Murojen kuitupitoisuus ei ole yhdentekevä seikka! Pyri valitsemaan muroja, joiden kuitupitoisuus on mahdollisimman korkea.

tarkista nama asiat muropakkauksesta

Sokeri

Sokeripitoisuuksissa on huikeita eroja erityisesti lapsille suunnatuissa muroissa. Kaikissa lasten muroissa taitaa olla sokeria edes hieman. Two Dads Ruispuhku täysjyvämuroissa sokeria on 3,8  g/ 100 g, kun taas Kellogg’s Frosties muroissa sokeria löytyy peräti 37 g/ 100 g! Eli käytännössä kymmenkertainen määrä. Ei ole vaikea arvata, kumpi on terveyden kannalta parempi valinta.

Huom! Sokerin suhteen oleellista on myös murojen kanssa nautitut muut ruoat. Jos runsaasti sokeria sisältävien murojen kanssa syö sokeroitua jogurttia ja juo vielä mahdollisesti sokeroitua mehua, niin päivän sokerit saa kyllä mainiosti jo yhdellä aterialla täyteen. Jos sen sijaan käytät maitoa tai maustamatonta jogurttia, pysyy sokerimäärä huomattavasti paremmin kurissa.

Suola

Lähtökohtaisesti vähemmän suolaa on toki parempi kuin enemmän suolaa. Kuitenkaan muroja ei kannata valita pelkästään suolapitoisuuden perusteella. Suurimmassa osassa muroja suolaa on alle 1 g /100g. Joissakin runsaasti sokeria sisältävissä muroissa suolaa saattaa olla vähemmän, mutta erot eivät ole kovin suuria.

Ylimääräiset

Murojen ainesosaluettelossa ei tarvitse olla mitään lisä- ja väriaineita. Muroja voi valmistaa ilmankin niitä. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että tarjoan lapsilleni mieluummin ruskeita muroja kuin värikkäitä muroja, joissa on käytetty useita eri väriaineita.

Mitä pitäisi tehdä?

Nostin tässä kirjoituksessa esiin vain muutamia huomioita eri muroista. Jos teiltä löytyy kotoa muroja, katso paketin kyljestä ainakin täysjyvä-, kuitu-, sokeripitoisuudet. Mieti, kuinka usein muroja perheessänne syödään, ja mikä on suunnilleen kerta-annoksen koko. Oleellisen tärkeää on myös tarkistaa murojen kanssa nautittujen muiden ruokien sokeripitoisuudet, jottei annoksen sokerimäärä nouse liian korkeaksi.

Vai sittenkin puuroa?

Keittämällä itse täysjyvähiutaleista puuroa on annoksen kuiva-aineista 100 % täysjyväviljaa ja lisätyn sokerin määrä on nolla. Jos et lisää itse puuroon suolaa, saat vain hieman hiutaleissa luonnollisesti esiintyvää natriumia. Tähän eivät tietenkään mitkään murot pysty. Mutta helpotuksena kiireiseen aamuun murot voivat olla ihan kelpo vaihtoehto, kunhan valitset kaupasta terveellisen vaihtoehdon ja mietit, mitä muuta murojen kanssa kannattaa tarjota.

Kaupan hyllyllä huomaa nopeasti, että  terveellisemmät vaihtoehdot ovat selvästi kalliimpia kilohinnaltaan kuin runsaasti sokeria sisältävät murot. Sokeri kun on valitettavan halpaa. Hinnankin puolesta kannattaa mahdollisimman usein keittää puuroa, ja pitää muroaterioiden määrä kohtuudessa.

Jaa sosiaalisessa mediassa