Raskauspahoinvointi lamaannuttaa — mikä avuksi?

      Comments Off on Raskauspahoinvointi lamaannuttaa — mikä avuksi?
Raskauspahoinvointi lamaannuttaa mika avuksi?

Raskauspahoinvointi kuuluu lähes jokaiseen raskauteen. Sen voimakkuus kuitenkin vaihtelee lievästä ällötyksestä lamaannuttavan heikkoon oloon, joka vaatii sairaalahoitoa. Ruusuisissa kuvissa raskausaika on ihanaa, mutta todellisuus on monille jotain aivan muuta.

Raskauspahoinvointi – mikä auttaisi?

Perusohjeet, joilla moni saa pahoinvointinsa kutakuinkin siedettäväksi ovat monelle tuttuja:

  • Syö pieniä aterioita usein, esimerkiksi 2–3 h välein. Pahoinvointi yllättää herkemmin vatsan ollessa täysin tyhjä.
  • Jätä ruokavaliosta pois kahvi sekä happamat ja voimakkaasti maustetut ruoat.
  • Syö jotain pientä aamulla sängyssä ennen kuin nouset ylös.

Monille maistuvat parhaiten yksinkertaiset, helposti sulavat ruoat: vaaleat leivät, smoothiet ja mehukeitot. Kaikkien näiden ravintoarvo ei välttämättä ole mikään paras mahdollinen, mutta voimakkaassa raskauspahoinvoinnissa on ensisijaisesti pyrittävä syömään sitä, mitä pystyy ja sitä, mikä pysyy sisällä.

Kylmät ja jäiset ruoat ovat monien mieleen.  Pakasta viinirypäleitä, vesimelonia, sitrushedelmiä ja marjoja. Jäiset tuotteet eivät usein ällötä niin paljon kuin lämpimät. Pakastettu ruoka on myös käytännössä tuoksutonta, mikä on myös eduksi: monia kuin pelkkä ruoan (erityisesti lihan) paistaminenkin saattaa ällöttää.

Nestettä on saatava alas ympäri vuoden ja erityisen tärkeää tämä on lämpimillä kesäkeleillä. Myös oksentelun takia menetetty neste on pyrittävä korvaamaan jollakin tavalla. Yksi keino nesteen saamiseen on mehujääpalojen imeskely, jos neste ei juomalla tahdo sisällä pysyä. Vakavissa nestehukkatapauksissa on käännyttävä pikaisesti lääkärin puoleen.

Lopu jo! -sivustolta poimittuja lisävinkkejä

Raskauspahoinvointia käsitellään hyvin kattavasti Miina Nurmen perustamalla Lopu jo! -sivustolla. Sieltä on saatavissa tutkimuksiin perustuvaa tietoa raskauspahoinvoinnista sekä sen hoidosta. Aiemmin mainitsemieni keinojen lisäksi voit kokeilla seuraavia Lopu jo! -sivustolla mainittuja vinkkejä pahoinvoinnin hallintaan.

  • Syö joka aterialla jotain proteiinipitoista. Pienikin määrä proteiinia (jopa vain yksi pähkinä) auttaa ylläpitämään vatsan normaalia peristaltiikkaa eli liikettä, joka kuljettaa ruokaa vatsasta suolistoon.
  • Syö pieniä annoksia. Vatsan toiminta hidastuu raskausaikana ja suurien annosten sulattaminen saattaa viedä paljon aikaa. Liian täysi vatsa altistaa pahoinvoinnille, joten annoskoot on hyvä pitää maltillisina.
  • Syö pieni iltapala juuri ennen nukkumaanmenoa ja tarvittaessa jopa yöllä.
  • Nauti muiden tekemästä ruoasta. Näin vältyt ruoanlaiton tuoksuilta, jotka saattavat sinun nenäsi mielestä olla ällöttäviä hajuja.
  • Älä syö yksin! Ruokaseura ja keskustelu saattavat pitää huomiosi muissa asioissa kuin pahoinvoinnissa, ja ruokailu saattaa onnistua paremmin.
  • Juomia voi kokeilla juoda pillillä, jos niiden tuoksu aiheuttaa huonoa oloa.

Sivuston ruokailuun liittyvät ohjeet on tiivistetty napakasti: ”Syö ja juo mitä voit. Usein.”

Sinua voi kiinnostaa myös nämä artikkelit:

Saatko riittävästi folaattia raskausaikana?

Ravinto elämän ensimmäisten 1000 päivän aikana ja ylipainoriski

Jaa sosiaalisessa mediassa