Ovatko nämä 10 asiaa kunnossa lapsesi ruokavaliossa?

      Comments Off on Ovatko nämä 10 asiaa kunnossa lapsesi ruokavaliossa?
tarkista nama 10 asiaa lapsesi ruokavaliosta

Kaikki vanhemmat haluavat tarjota lapselleen ravitsevaa ruokaa. Mietitkö joskus, kuinka hyvin tämä tavoite toteutuu teillä? Katso, mihin osa-alueisiin lapsesi ruokavaliossa kannattaa kiinnittää huomiota!

Tarkista nämä kymmenen kohtaa lapsesi ruokavaliossa

1. Onko lapsesi ruokarytmi säännöllinen? Lapset eivät pysty syömään kovin suuria määriä kerrallaan, joten heille suositellaan 4-6 ateriakertaa päivässä. Samaa ateriarytmiä on hyvä noudattaa niin arkena kuin viikonloppunakin.

2. Tarjoatko lapsellesi joka aterialla jotain tuoretta? Mitä useammin lapsi saa lautaselleen vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä, sitä helpommin niitä tulee myös syötyä riittävä määrä. Sopiva tavoite on suunnilleen viisi lapsen kourallista päivässä. Monipuolista valikoimaa pikku hiljaa. (Katso vinkit kasvisten lisäämiseksi täältä.)

3. Onko suurin osa lapsen käyttämistä viljatuotteista täysjyvää? Täysjyvätuotteiden ravintosisältö on huomattavasti parempi kuin valkoisesta viljasta valmistettujen tuotteiden. Mikäli lapsesi syö päivittäin muroja, tarkista niiden laatu! Muroissa tulisi olla mahdollisimman paljon täysjyväviljaa ja ravintokuitua sekä mahdollisimman vähän lisättyä sokeria ja suolaa.

Valitettavan suuri osa kaupan murohyllyn sisällöstä on täysin päinvastaista. On erikoista, että erityisesti lapsille suunnatut tuotteet usein pursuavat sokeria. Kaupoissa on kuitenkin myös tuotteita, joiden ravintosisältöön on panostettu. Pakkausten ravintosisältöjä vertailemalla näet, mitkä tuotteet kannattaa suosiolla jättää kauppaan. Tulen kirjoittamaan oman postauksen muroista lähiviikkojen aikana.

4. Saako lapsesi paljon sokeria välipaloista ja muista naposteluista? Monet helpot ja nopeat välipalat ovat todellisia sokeripommeja. Helpoiten sokeria kuitenkin kertyy erilaisista herkuista, joita on nykyään tarjolla ihan joka paikassa. Lapsen sokerin saantia kannattaa ehdottomasti tarkkailla tutkimalla kotiin ostettujen tuotteiden ravintosisältöjä.

5. Syökö lapsesi viikoittain kalaa eri kalalajeja vaihdellen? Monien lasten suosikkikala taitaa tulla kalapuikkojen muodossa, mutta muutakin kannattaa ehdottomasti tarjota. Kokeile kalakeittoa, kalapataa tai uunikalaa, jos paistetut kalafileet eivät mene suusta alas.

tarkista_nama_10_asiaa_lapsen_ruokavaliosta

6. Käytetäänkö lapsen ruoissa monipuolisesti eri proteiininlähteitä? Tuleeko palkokasveja käytettyä pääaterioilla viikoittain? Entä kanaa ja kananmunaa?

7. Rajoitetaanko punaisen lihan tarjoamista muutamalle aterialle viikossa? Punainen liha, makkara ja lihaleikkeleet eivät kuulu lapsen päivittäiseen ruokavalioon. Punaista lihaa ei tarvitse terveyden takia jättää kokonaan pois ruokavaliosta, mutta käytön tulisi olla kohtuullista. Prosessoitujen lihatuotteiden osuus kannattaa pitää mahdollisimman pienenä.

8. Juoko lapsesi janoonsa vettä? Vesi on ehdottomasti paras janojuoma. Mehujen jatkuva käyttö tuo helposti ylimääräistä energiaa ja sokeria, minkä lisäksi lapsi tottuu makeisiin juomiin. Palaaminen takaisin veteen voikin sitten vielä aikaa. Myöskään maitoa ei ole hyvä juoda litratolkulla (katso kohta 9).

9. Leikki-ikäisille suositellaan noin 4 dl ja kouluikäisille noin 5-6 dl nestemäisiä maitotuotteita (maito, piimä ja muut hapanmaitovalmisteet) päivässä kalsiumin saannin varmistamiseksi. Maitoa ei siis ole pakko juoda, vaan määrän voi saada täyteen esimerkiksi kahdesta jogurtti- tai viiliannoksestakin. Maitoallergikoille on myös runsaasti erilaisia kasvipohjaisia valmisteita. Jälleen kerran useat lapsille suunnatut jogurtit ja viilit sisältävät valitettavan paljon sokeria, mikä kannattaa huomioida kaupassa.

10. Syökö lapsi päivittäin kasvirasvaa? Kasviöljyä on helppo lisätä ruokaan valmistuksen loppuvaiheessa. Lapsen ruokavalioon kannattaa lisätä avokadoa, siemeniä ja pähkinöitä mahdollisuuksien mukaan. Huomoi toki mahdolliset allergiat sekä lapsen ikä. Kokonaisia pähkinöitä ei suositella pienille lapsille tukehtumisvaaran vuoksi.

Muista, ettei täydellistä ruokavaliota ole olemassa!

Ruokavalion viilaaminenkin voi mennä yli. Täydellisyyttä ei ole olemassa tässäkään asiassa, joten sitä on turha tavoitella. Kun kotona tarjottava ruoka on pääosin ravitsevaa, on suunta jo oikea.

Valitettavasti kaikki ei ole aina vanhempien hyvästä tahdosta kiinni. Lapset voivat kieltäytyä vanhempien hyvistä ideoista, eikä pakottaminen johda mihinkään hyvään. Terveellinen ruoka on myös valitettavasti usein kalliimpaa kuin epäterveellinen, mikä voi olla todellinen ongelma monessakin perheessä. Koska hinnalla on merkitystä, tullaan tähänkin aiheeseen paneutumaan blogissa myöhemmin.

Jaa sosiaalisessa mediassa