Ohjaako tieto perheesi ruokavalintoja? Tuskinpa vain!

      Comments Off on Ohjaako tieto perheesi ruokavalintoja? Tuskinpa vain!
Ohjaako tieto perheesi ruokavalintoja? Tuskinpa vain!

Tieto siitä, mikä on terveellistä, tuntuu joidenkin mielestä muuttuvan jatkuvasti. Tosi asiassa näin ei ole. Tutkimustietoa ravitsemuksesta kertyy jatkuvasti lisää, mutta terveellisen ruokavalion perusteet ovat pysyneet samoina vuosikaudet. Mikä sitten aiheuttaa tunteen jatkuvasti muuttuvasta tiedosta?

Luitko somesta seuraavaa:

  • kananmunan kolesteroli ei vaikuta veren kolesteroliarvoihin
  • kookosöljy sopii kaikille päivittäiseen käyttöön
  • kaikki margariinit sisältävät transrasvaa
  • maito aiheuttaa lapsen korvatulehduskierteen

Osaatko kertoa, onko väitteiden taustalla tutkittu tieto, vai kirjoittajan omat ajatukset tai uskomukset?

Entä oletko valmis katsomaan, millaisia ajatuksia tai uskomuksia sinulla itselläsi on ravinnosta? Ovatko ne totta? Edesauttavatko ne sinun ja perheesi terveyttä?

Jos tieto ei ohjaa valintojamme, niin mikä sitten?

Arjessa valintojamme ohjaavat tiedon sijaan monet muut seikat. Kärsimme kroonisesta aikapulasta, olemme väsyneitä, emme tiedosta tapojamme tai heitämme kaikki hyvät suunnitelmamme roskakoriin tunnemyrskyn seurauksena. Mikä on sinun syysi? Ehkä joku seuraavista?

Ei ole aikaa -> mieti perheen ajankäyttöä ja priorisoi

Ajan puute on nykyään yleinen syy jättää ruoanlaitto väliin ja tyytyä einesruokiin. Kiistatta onkin totta, että monessa perheessä illat ovat kiireisiä, eivätkä lasten vatsat välttämättä jaksa odotella ruoan valmistumista kovinkaan pitkään. Usein ruoka pitäisikin käytännössä olla jo valmiina kotiin tultaessa.

Tähän auttaa suunnittelu ja aterioiden valmistaminen etukäteen. Ehkä voit irrottaa viikonlopusta muutaman tunnin ostosten tekemiseen ja ruokien valmistamiseen ainakin alkuviikoksi?

Yleensä löydämme kyllä aikaa asioille, joita todella haluamme tehdä. Suomalaiset taitavat myös keskimäärin löytää aikaa televisiolle kolmen tunnin verran päivässä. Jos terveys on arvoasteikossasi korkealla, löytyy aikaa myös ruoanlaitolle.

Ruokaa ei viitsitä tehdä -> Mieti, onko terveellinen ravinto perheellesi tärkeää

Toisilla on aikaa, mutta ruokaa ei vaan viitsitä tehdä itse. Saahan sitä valmiinakin.

Jos ostat valmisruokia, etkä syö niiden lisäksi valtavaa kekoa tuoreita kasviksia, et välttämättä tarjoa suoliston hyville pöpöille mitään kovin mairittelevaa ravintoa. Suoliston mikrobitasapaino vaikuttaa terveyteesi oleellisesti, eikä tämä tasapaino yleensä eineksillä parempaan suuntaan muutu.

Ravintolaruoastakaan et tiedä, millaisessa rasvassa se on valmistettu, ja mitä kaikkea annokseen on laitettu. Et tiedä, kuinka tuoreita raaka-aineet ovat, tai ovatko ruoanvalmistusmenetelmät terveellisiä. Sen sijaan itse tekemällä tiedät, mitä olet ruokaan laittanut.

Ajatukset ja uskomukset terveellisestä ruoasta ja ruoanlaitosta eivät tue terveyttäsi -> Tutustu omiin uskomuksiisi, ja mieti, mihin ne perustuvat

Vältteletkö useita ruoka-aineita, koska tuttusi sanoi niiden olevan haitallisia? Luitko somesta, että gluteeni on myrkky? Mieti, mikä oikeasti ohjaa perheesi ruokavalintoja. Kannattaako sinun pitää kiinni kaikista ajatuksista ja uskomuksista? Edesauttavatko ne perheesi terveyttä?

Tai ehkä uskot, että ruoanlaitto on vaikeaa ja työlästä. Sekin on vain ajatus, jonka voit muuttaa. Kaiken uuden opettelu on alussa työlästä, eihän se muuten uutta olisikaan. Mutta terveellistä ruokaa voi kyllä oppia valmistamaan, vaikka ei mestarikokki olisikaan.

Pinttyneet tavat pitävät pintansa -> Tunnista tapasi ja ala tietoisesti kehittämään parempia tapoja

Toistamme tiettyjä tapoja päivästä toiseen. Millaisia ovat sinun perheesi tavat? Pitäisikö niitä muuttaa? Tapojen muuttaminen ei käy hetkessä, mutta lisäämällä yhden uuden tavan kerrallaan arkeenne, muuttuvat ruokailutottumukset lopulta hitaasti, mutta varmasti.

Ohjaako tieto perheesi ruokavalintoja? Tuskinpa vain!

Et koe olevasi sen arvoinen -> Kyllä olet!

Moni vanhempi haluaa tarjota lapsilleen terveellistä ruokaa, mutta joustaa omista tarpeistaan liiankin kanssa. Myös vanhempien ruokavaliolla on merkitystä! Lasten kannalta on tärkeää, että myös vanhemmat voivat hyvin. Jokainen meistä on arvokas sellaisena kuin on ja ansaitsee voida hyvin. Vanhempi, pidä huolta myös itsestäsi!

Meillä ei ole varaa syödä hyvin -> Seuraa satokausikalenteria ja suosi perusruokaa

Tämä voi kiistatta olla todellinen ongelma. Ruoka kun ei ilmaista ole. Monet perustuotteet ovat kuitenkin edullisia, joten maltaita terveellinen ruokavalio ei maksa. Kauden tuotteista saa aina edullisempaa ruokaa, joten niitä kannattaa suosia.

Tieto ei tunnu auttavan ruokailutottumusten muuttamisessa -> Pysähdy miettimään, miksi näin on.

Ehkä tiedät, mitä pitäisi tehdä. Kenties löytäisit aikaakin muutokselle, mutta ei vain huvita. Tai tuntuu siltä, ettet vaan jaksa ottaa enää yhtään uutta projektia työn alle.

Jos kokonaiskuormitus elämässäsi on tällä hetkellä erittäin kova, voi elintapojen muuttaminen tuntua mahdottomalta tehtävältä. Uupuneena harvemmin haluaa opetella uutta. Jos selkeä tarve ruokailutottumusten muuttamiselle kuitenkin on, kannustan sinua lupaamalla, että oikein koostettu ruokavalio tuo sinulle ja perheellesi lisää energiaa, eikä vie sitä pois.

Muutos kannattaa aina aloittaa pienestä. Katso vaikka, mitkä kymmenen kohtaa ruokavaliossa olisi hyvä olla kunnossa. Tai tulosta täältä perheesi käyttöön viikon ruokalista, josta saat vinkkejä perheesi ravitsemukseen. Muista myös, että olen täällä sinua ja perhettäsi varten, kun tarvitset apuani.

Jos koit saaneesi kirjoituksesta uusia hyviä ajatuksia, olen todella kiitollinen, jos jaat artikkelin somessa. Kiitos!

Jaa sosiaalisessa mediassa