Miten syödä töissä, jotta jaksaa illalla lapsiaan?

      Comments Off on Miten syödä töissä, jotta jaksaa illalla lapsiaan?
miten syoda toissa jotta jaksaa illalla lapsiaan

Miten syödä töissä, jotta pysyy toimintakykyisenä vielä illallakin? Jos itsellä verensokeri hipoo hypoglykemian rajaa, ja lapset itkevät väsymystään kotimatkalla, on pinna taatusti tiukalla. Kun tähän yhdistetään vielä kiireinen aikataulu ja mahdollinen kurasää, on moni valmis rojahtamaan sohvalle loppuillaksi. Voisiko tämän jotenkin välttää?

Älä unohda itseäsi, vaan muista panostaa hyvinvointiisi työpäivänkin aikana!  Jokaisen vanhemman on vain löydettävä itselleen sopivat tavat, miten syödä töissä ja pysyä toimintakykyisenä vielä illallakin.

Katso alta, mitkä ovat yleisimpiä ongelmia työpäivän ruokailuissa. Lopussa kerron sinulle myös viisi askelta, joiden avulla lähdet selättämään nämä ongelmat omassa arjessasi.

Vältä nämä ongelmat työpäivän ruokailuissa!

Moni vanhempi (erityisesti äiti) nipistää ensimmäiseksi aina omasta hyvinvoinnistaan. Omilla syömisillä ei ole niin väliä, kunhan lapsilla on ruokaa. Mutta myös vanhemman hyvinvointi on tärkeää! Lapsenkin kannalta.

Yleisiä ongelmia työpäivän ruokailuissa ovat

  • Ei lainkaan aamiaista, lounaalla hirveä nälkä
  • Liian niukka lounas (kts. artikkelikuva), jonka energia- ja ravintoainemäärä on pieni
  • Valtavan lounaan syöminen ja nuokkuminen loppupäivän aikana
  • Väärin koostettu lounas (esim. ei kasviksia, liian vähän proteiinia, liikaa nopeasti imeytyvää hiilihydraattia)
  • Tasaisen ruokarytmin puuttuminen
  • Varhainen lounas yhdistettynä pulla& kahvi -välipalaan
  • Liian pitkät ruokailuvälit, jotka laskevat verensokerin liian alas kotimatkalla

Katsotaan näitä ongelmia hieman tarkemmin.

Ei lainkaan aamiaista, lounaalla hirveä nälkä

Monet pienten lasten vanhemmat lähtevät töihin todella aikaisin, jotta pääsevät ajoissa myös töistä kotiin. Tässä minuuttiaikataulutetussa aamussa ei välttämättä ole huomioitu aamiaista. Terveellisen ruokavalion voi toki koostaa monin eri tavoin, mutta terveellinen aamiainen antaa kyllä päivälle hyvän startin.

Jos kiire on tosiasia, kokeile vaikka jotain seuraavista: ravitseva smoothie, illalla jääkaappiin valmiiksi tehty tuorepuuro tai fiksusti täytetty täysjyväsämpylä, jonka voit syödä vaikka töissä. Näiden valmistamiseen ei kauaa mene. Smoothien voi tehdä pakastemarjoista ja -hedelmistä ja vaikkapa rahkasta. Voit myös pilkkoa kasvikset ja hedelmät valmiiksi aamua varten.

Aamiaisesta voit lukea lisää myös kirjoittamastani vieraskynäpostauksesta täältä.

Liian niukka lounas, jonka energia- ja ravintoainemäärä on pieni

On valitettavaa, että monet työnantajat eivät ymmärrä ravinnon tärkeyttä työssä jaksamiseen. Mahdollisuuteen syödä ravitseva lounas vaikuttavat valitettavan paljon työnantajan tarjoamat mahdollisuudet. Joillakin työpaikoilla myös ruokatauot saattavat olla järkyttävän lyhyitä, mikä saattaa tehdä terveellisen aterian nauttimisesta lähes mahdotonta.

Erityisesti naisilla on usein tapana syödä hyvin niukasti lounaalla. Tällöin ongelma voi olla “miten syödä töissä riittävästi, jotta jaksaa”. Pieni annos kasviskeittoa tai pieni salaatti ei pidä nälkää pitkään. Tällainen annos saattaa sisältää nälkää pitävää proteiinia hyvin niukasti, eikä ravintoaineitakaan juuri saada.

Vanhan kunnon lautasmallin mukaan koostettu lounas sopii monille ohjenuoraksi lounasta koostettaessa. Mikäli istut koko työpäivän paikoillasi (ja vielä illatkin), panosta erityisesti vihannesten osuuteen lounaalla. Huolehdi myös riittävästä proteiinin ja terveellisen rasvan saannista. Höttöhiilarit voit jättää kokonaan pois.

Valtavan lounaan syöminen ja nuokkuminen loppupäivän

Pizza lounaaksi? Tai hampurilaisateria? Pikaruoka ei varmaan koskaan paranna kenenkään energiatasoa tai jaksamista. Lounaalla tällaisen aterian syöminen voi hyvinkin saada sinut haikailemaan päiväunien perään. Jos nukkuminen ei työpäivän aikana ole mahdollista, tämä ei ole kovin toivottava tila.

Entä miten syödä töissä, jos oma liikuntasi koostuu lähinnä kävelystä auton, työpaikan ja kodin välillä? Tällöin et  tarvitse kestävyysurheilijan hiilihydraattimääriä. Jos liikuntaa kuuluu päivääsi hyvin vähän, on se huomioitava ruokailuissa. Ylimääräiset leivät, perunat ja valkoiset pastat sekä riisit kannattaa ehdottomasti minimoida.

Sokeriset jälkiruoat eivät suinkaan ole välttämättömiä päivittäin, vaikka kuinka kuuluisivatkin lounaspakettiin.

miten syoda toissa jotta jaksaa illalla lapsiaan

Väärin koostettu lounas

Tämä liittyy läheisesti kahteen edelliseen kohtaan. Lue siis ne läpi, mikäli et vielä niin tehnyt. Yllä oleva kuva antaa sinulle myös käsityksen, millainen on väärin koostettu lounas.

Tasaisen ruokarytmin puuttuminen

Kenties jätit aamiaisen väliin, söit kiireisen lounaan kello 11 ja kotiin lähtiessä kello neljältä sinulla on valtava nälkä.

Ei ole olemassa yhtä oikeanlaista ruokarytmiä. Toiset voivat oikein hyvin syömällä vain kolme kertaa päivässä. Toiset taas haluavat syödä suunnilleen kolmen tunnin välein, jolloin päivään mahtuu 5-6 ateriaa.

Molemmat tavat ovat toimivia, jos ateriat on koostettu fiksusti ja olo on hyvä. Jos kuitenkin syöt pienehkön lounaan klo 11 ja jätät välipalan väliin, on nälkä todennäköisesti melkoinen kotiin saapuessa. Parempi nauttia pieni välipala kuin kitua nälässä ja ahmia illalla.

Olennaista on kuitenkin ruokarytmin säännöllisyys. Jos sinulla on joku toimiva ruokarytmi, noudata sitä joka päivä. Monien ongelma on liian pitkät ruokailuvälit ja sitä seuraava ruoan ahmiminen ja jatkuva napostelu pitkin iltaa. Tähän auttaa vain säännöllinen ja riittävä syöminen. Pidä kirjaa ruokailuväleistäsi ja merkitse ylös myös tuntemuksiasi. Milloin olet energinen? Milloin väsynyt ja kiukkuinen?

Varhainen lounas yhdistettynä pulla& kahvi -välipalaan

Jos syöt lounaan varhain, ilmoittaa nälkä todennäköisesti itsestään iltapäivällä. Oletko varautunut tähän jotenkin? Vai tartutko palaveripullaan? Jos olet tuonut töihin valmiiksi koko viikon välipalat, on niiden syöminen melko yksinkertaista. Jos mitään ei ole mukana, täytyy tyytyä siihen, mitä on saatavilla.

Ihminen on usein tapojensa orja, ja niinpä kaupasta tai kahvilastakin on helppo ostaa aina samat tutut asiat. Jos nuo ruoat ovat terveellisiä, asiat ovat hyvin. Mikäli ne ovat pulla- tai karkkilinjaa, asiaan olisi ehkä hyvä saada jonkinlainen muutos.

Välipaloja kannattaa miettiä etukäteen. Varsinkin jos ongelmasi on liian alhainen verensokeri ja väsymys iltapäivällä, kun pitäisi olla hakemassa lapsia hoidosta. Varaudu etukäteen ja huolehdi, että saatavillasi on terveellisiä vaihtoehtoja.

Miten syödä töissä, jotta illallakin on vielä energiaa?

Perhe on useimmille meistä se tärkein. Jotta pystymme nauttimaan ajasta perheen kanssa illalla, emme voi tulla kotiin uupuneina, rättiväsyneinä ja supernälkäisinä. Tällainen yhdistelmä johtaa lähes väistämättä ahmimiseen, naposteluun ja sohvan rojahtamiseen. Väsyneenä harvoin lähtee innoissaan ulos lasten kanssa.

Hyvän työpäivän askeleet

Askel 1. Suunnittele päivää etukäteen edellisenä iltana ja mene ajoissa nukkumaan.

Askel 2. Panosta aamiaiseen (enemmän aamiaisesta voit lukea täältä).

Askel 3. Mieti valmiiksi, mistä saat fiksua ruokaa työpäivän aikana.

Askel 4. Muista välipala!

Askel 5. Lukeminen ei auta, muista toteutus!

 

Jos koit artikkelin hyödylliseksi, olen kiitollinen, jos jaat sitä eteenpäin somessa!

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:

Väsymys vei voimat – mitä helppoa tarjota lapsille ruoaksi?

Seitsemän yleistä ongelmaa lapsen ruokavaliossa – osaatko välttää nämä sudenkuopat?

Ovatko nämä 10 asiaa kunnossa lapsesi ruokavaliossa?

Jaa sosiaalisessa mediassa