Maito ja viljat pilasivat terveyteni!

      Comments Off on Maito ja viljat pilasivat terveyteni!
Maito ja viljat pilasivat terveyteni! Vai sittenkin lansimainen ruokavalio?

Maito ja viljat pois. Tämä on hyvin yleinen neuvo minkä tahansa terveysvaivan hoitoon, jos etsii ratkaisua somesta. Sinäkin olet varmaan lukenut, että maito pilaa terveytesi ja gluteeni on myrkky. Mutta onko maito ja viljat myrkkyä kaikille?

Maito pilaa suoliston

Maito ei sovi kaikille, se on kiistatta totta. Mutta yhtä totta on, että toisille se ei aiheuta mitään ongelmia.  Nykyisissä ravitsemussuosituksissa ei kuitenkaan missään sanota, että maitoa olisi pakko juoda.

Ihminen tarvitsee kalsiumia, mitä saa mm. maitotuotteista, tietyistä siemenistä, vihreistä vihanneksista, pienissä ruotoineen syötävistä kaloista, kalsiumilla rikastetuista kasvijuomista ja -valmisteista. Ihminen tarvitsee kalsiumia, ei välttämättä maitoa.

Maitotuotteet ovat kuitenkin ruokaryhmä, josta kalsiumia saa melko helposti riittävästi. Monet kokevat hapatettujen maitotuotteiden sopivan itselleen paremmin, jolloin niitä kannattaa toki suosia. Ne ovat suolistoystävällisempi valinta.

Muutama desi maustamatonta jogurttia ja pari juustoviipaletta täyttävät jo noin 70 % kalsiumin päivän saantisuosituksesta. Loput suosituksesta saa jo melko helposti kasaan muista lähteistä.

Gluteeni on myrkky

Kyllä, keliaakikolle. Muille ei. Ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivä hyötyy usein rukiin, ohran ja vehnän käytön vähentämisestä. Tällöin ruokavaliota rajoitetaan ohjatusti vain sen verran kuin on välttämätöntä.

Koska gluteenia on kuitenkin parjattu lukuisten terveysongelmien aiheuttajaksi, ovat monet jättäneet gluteeniviljat tyystin pois ruokavaliostaan. Jos olet tehnyt niin, millä olet korvannut ne? Täysjyvätuotteiden korvaaminen riisikakuilla tai maissileivällä parantaa harvoin kenenkään ruokavaliota. Kannattaa vilkaista gluteenittomienkin tuotteiden ainesosaluetteloita. Ne ovat usein aika mielenkiintoisia 😊

Keliaakikolle gluteenin välttäminen on toki ehdotonta. Hänelle täysjyväruisleivän korvaaminen riisikakulla on oikea valinta, jos se on ainoa tarjolla oleva gluteeniton tuote. Mutta keliaakikonkin on pääosin suotavaa käyttää ruokavaliossaan täysjyvästä valmistettuja gluteenittomia tuotteita.

Kenenkään ei tietenkään tarvitse gluteenia syödä, jos kokee voivansa paremmin ilman sitä. Tarkistathan kuitenkin seuraavat asiat, jos epäilet viljojen olevan huonon vointisi taustalla:

  • Onhan ruokavalio kokonaisuutena kunnossa? Tähän osaat vastata vain, jos oikeasti tiedostat, mitä syöt ja osaat katsoa kokonaisuutta.
  • Syötkö riittävästi vihanneksia ja juureksia?
  • Jos suolistosi voi huonosti, voiko se johtua lääkkeistä, pikaruoasta, liiasta sokerista, alkoholista tai vääränlaisesta rasvasta?

Muista tämä ennen kuin jätät gluteenin pois ruokavaliosta!

Jos vatsaa kipristää, pitääkö heti ryhtyä gluteenittomalle ruokavaliolle? Ei pidä. Jos vatsavaivat ovat pahoja, niistä pitää keskustella ensin lääkärin kanssa. Mikäli epäilet keliakiaa, tulee se ehdottomasti poissulkea ennen gluteenin jättämistä pois ruokavaliosta.

Mikäli sinulla ei ole keliakiaa, syy vatsavaivoihin saattaa olla joku ihan muu kuin gluteeni. Usein vatsavaivojen taustalta löytyy ärtyneen suolen oireyhtymä, joka ei ratkea pelkällä gluteenin poisjättämisellä. FODMAP -ruokavalio auttaa monilla oireisiin, mutta sitä ei kannata alkaa noudattaa omin päin.

Tarkistathan myös, että ruokavaliosi sisältää runsaasti suoliston hyvinvointia parantavia ruokia. Liian pitkälle käsitelty pikaruoka ja monet einekset eivät juuri tarjoa enää ravintoa suoliston tärkeille mikrobeille. Jos suolistosi voi huonosti, sinäkään et voi hyvin.

Muista kuitenkin, että ruokavaliosta kannattaa kokonaan jättää pois vain ne ruoka-aineet, jotka on pakko jättää pois (tai jotka haluaa esim. eettisistä syistä jättää pois). Luomalla itsellesi turhia rajoituksia tuskin teet elämästäsi parempaa. Monien terveysongelmien takana olevat syyt ovat jotain aivan muuta kuin täysjyvätuotteiden syöminen.

Gluteenittomuus on trendikästä!

Gluteeniton ruokavalio kertoo, että olet ajan hermoilla? Ehkä 😊 Tiedäthän muuten, mitä gluteeni ylipäätänsä on?

Maito ja viljat pilasivat terveyteni! Vai sittenkin lansimainen ruokavalio?

Jos ei maito ja viljat niin mikä sen vatsan ja suoliston sitten pilaa?

Suurimman osan suomalaisten vatsa- ja suolisto-ongelmista aiheuttaa länsimainen elämäntapa, joka ei varsinaisesti edistä kenenkään terveyttä. Vaikka kaikki suomalaiset ovat kuulleet ravitsemussuosituksista, tiesitkö, että tutkimusten mukaan niitä noudattaa vain muutama prosentti suomalaisista? Suositukset eivät siis oikein voi olla syypää vatsa- ja suolisto-ongelmiin.

Jos suomalaiset eivät noudata ravitsemussuosituksia, niin mitä ruokavaliota he sitten yleensä noudattavat? Hyvin yleinen valinta on tyypillinen länsimainen ruokavalio.

Länsimaiselle ruokavaliolle on tyypillistä

  • liian suuri sokerin määrä
  • liian suuri valkoisen viljan määrä
  • liian suuri punaisen lihan ja lihajalosteiden määrä
  • liian suuri vääränlaisen rasvan määrä (mm. kaikki friteeratut tuotteet)
  • liian suuri suolan määrä
  • liian suuri alkoholin määrä

Ja lisäksi syödään liian vähän

  • vihanneksia, juureksia
  • kalaa
  • kasviöljyjä
  • pähkinöitä, siemeniä
  • palkokasveja

Lähes kaikki ”ikisuosikit” eli karkit, suklaat, sipsit, pikaruoat, pizzat ja monet ravintolaruoatkin edustavat länsimaista ruokavaliota. Kun tähän ruokavalioon yhdistetään vielä autoilu ja liikunnan puute, on peli terveyden suhteen aika lailla menetetty.

”Maito ja viljat pois ruokavaliosta ja voin heti paljon paremmin”

Hieno juttu! Teitkö jotain muitakin muutoksia? Monesti ihmiset sanovat, että en, mutta jos maito ja viljat on jätetty tyystin pois ruokavaliosta, niin jollain ne on korvattu. Todennäköisesti ruokavalio on kokonaisuutena muuttunut hyvinkin radikaalisti.

Mietitään vaikka henkilöä, joka on vuosia syönyt kuten suomalaiset keskimäärin syövät. Hän on siis noudattanut länsimaista ruokavaliota, oli sitten tietoinen asiasta tai ei. Joku tuttu suositteli hänelle paleo -ruokavaliota, ja hän päätti tarttua haasteeseen.

Kun länsimaisesta ruokavaliosta siirrytään paleo -ruokavalioon, muuttuu valtavan moni asia. Suurin osa kokeilijoista

  • lisää merkittävästi vihannesten, juuresten ja marjojen käyttöä
  • alkaa huolehtia riittävästä proteiinin saannista joka päivä
  • alkaa valmistaa ruokaa itse, koska ei voi enää syödä ravintolassa tai korvata aterioita leivällä
  • lisää ruokavalioonsa pähkinöitä, siemeniä, avokadoa ja oliiviöljyä
  • minimoi lihajalosteiden käytön sekä siirtyy käyttämään tuoretta ja marinoimatonta lihaa
  • kiinnostuu ylipäätänsä ruonlaitosta ja alkaa tutkia, mitä syö
  • vähentää oleellisesti herkkujen ja pikaruoan syömistä, koska niin monet niistä sisältävät gluteenia tai maitoa (pizzat, hampurilaiset, jäätelö jne.)
  • jne.

Toisin sanoen ruokavalio muuttuu aivan radikaalisti parempaan, koska se on muuttunut kokonaisuutena niin paljon. Ei ole mikään ihme, että voi paremmin 😊

MUTTA nyt tullaan oleellisen äärelle. Jos paleo -ruokavalioon lisää vaikka muutaman desin maustamatonta jogurttia ja pari viipaletta hyvää juustoa täydentämään kalsiumin saantia, harvan vointi muuttuu huonommaksi. Joidenkin toki voi muuttua, mutta ei kaikkien.

Vastaavasti liiallista lihan syömistä voi rajoittaa käyttämällä myös täysjyvätuotteita energian lähteinä. Muutama annos täysjyväviljatuotteita saattaakin tuoda sinulle lisää energiaa treeniin, eikä pilaakaan oloasi.

Mistä koostuu terveellinen ruokavalio?

Ruokavalion terveellisyyteen vaikuttaa erityisesti sen monipuolisuus. Liian yksipuolinen leivän mussutus ei ole terveellistä. Vielä huonompi vaihtoehto on pikaruoka ja herkut. Myöskään ravintolaruokaa ei yleensä tehdä terveys edellä.

Jos koet voivasi hyvin paleo -ruokavaliolla, etkä koe sen rajoittavan liikaa elämääsi, niin mikäs siinä. On aina hienoa, että ihmiset löytävät ruokavalion, jolla voivat hyvin.

Tämän artikkelin tarkoituksena ei ole näyttää, että paleo -ruokavalio olisi huono valinta, vaan kannustaa sinua miettimään, oletko sinä kenties luonut itsellesi rajoituksia, jotka eivät välttämättä edistäkään terveyttäsi? Vaan saattavat päinvastoin aiheuttaa stressiä ja turhia pelkoja joitakin ruoka-aineryhmiä kohtaan?

Jätä ruokavaliostasi kokonaan pois vain sellaiset ruoat, jotka on välttämättä jätettävä pois (tai joita et eettisistä syistä halua syödä)!

 

Jaa sosiaalisessa mediassa