Haluatko muuttaa elintapojasi? Mieti, mitä voit tehdä juuri tänään!

      Comments Off on Haluatko muuttaa elintapojasi? Mieti, mitä voit tehdä juuri tänään!
Haluatko muuttaa elintapojasi?

Onko elämäntapamuutos ajankohtainen? Asuuko sisälläsi pieni suunnittelija, joka haluaisi suunnitella huipputerveellisen ruokavalion ja tehokkaan liikuntaohjelman? Ja ohjelma astuisi voimaan aikaisintaan ensi maanantaina, ensi kuussa tai ehkä vasta ensi vuonna?

Elämäntapojen muuttaminen ei ole yksinkertaista. Vaikka tahtoa löytyisi, mielessäsi pyörivät ajatukset ja uskomukset terveellisestä elämästä saattavat sabotoida suunnitelmasi. Joskus taas hyvin alkanut muutosprosessi keskeytyy täydellisesti yllättävän elämäntilanteen johdosta. Kun on riittävän monta kertaa aloittanut ja keskeyttänyt, voi jossain vaiheessa luopua koko urakasta.

Entäpä jos et tavoittelisikaan valtaisaa muutosta? Televisio on valitettavasti täynnä esimerkkejä suurista painonpudotusprojekteista, jotka on pääsääntöisesti toteutettu hyvin lyhyessä ajassa. Tässä ei sinänsä ole mitään vikaa (olettaen, että painoa on pudotettu terveellä tavalla), mutta valitettavasti pikakuurien jälkeen repsahtaminen ja vanhoihin tapoihin palaaminen on useimmille ennemmin sääntö kuin poikkeus. Harva ohjelma kertoo, mitä painonpudottajille kuuluu ohjelman jälkeen. Onko pudotettu paino poissa vielä viiden vuodenkin päästä?

Tulevan laihdutuskuurin tai vastaavan suunnittelu on sinänsä myös ongelmallista, koska se antaa monille luvan syödä vielä tänään. Kun kerran ensi viikosta tai kuukaudesta lähtien aiotaan syödä ”täydellisesti”, voi itseään huijata kuvittelemalla, että tänään voi syödä mitä vain. Vaikka tosi asiassa nykyhetki on ainoa, joka meillä on. Jos elämäntapojen muutos on aina tulevaisuudessa, tuloksetkaan eivät koskaan tule olemaan tätä päivää.

Miten estää tulosten karkaaminen kauas tulevaisuuteen?

Itse asiassa elämäntapojen muuttaminen ei välttämättä ole ollenkaan hankalaa. Suurimmalla osalla ihmisistä on sen verran perustietoa terveellisistä elämäntavoista, että tietää kyllä, miten välttää pahimmat ongelmat. Jokainen tietää, että on parempi kävellä 15 min kauppaan kuin ajaa sinne autolla. Samoin jokainen tietää, että itse tehty ateria tuoreista raaka-aineista on parempi vaihtoehto kuin pikaruokapaikan hampurilainen ranskalaisten kera. Kyse on pienistä, fiksuista teoista päivittäin toistettuna.

Toisin sanoen ei auta, vaikka yhtenä päivänä söisit ”täydellisesti” ja olisit koko päivän salilla. Jos seuraavana päivänä palaat vanhoihin tapoihisi, päivän ”spurtti” oli hyödytön. Siksi on tärkeää tarkastella omia tapojaan ja miettiä, miten niitä voisi muuttaa pienillä teoilla fiksummiksi.

Aina tietenkään tietoa ei ole tarpeeksi. Kaikki eivät osaa sanoa, miten rakennetaan terveellinen ruokalista, millä valinnoilla on enemmän merkitystä kuin toisilla ja kuinka paljon hyvistä tavoista voi poiketa ilman, että kokonaisuus vielä kärsii. Ammattilainen osaa nähdä ruokavaliosi kohdat, jotka kaipaavat kipeimmin muutosta.

Ravintokeskustelut junnaavat yleensä tiettyjen yksittäisten asioiden parissa.

  • Onko maito epäterveellistä?
  • Voita vai margariinia?
  • Saako ruisleipää syödä?

Jokaisella voi olla oma mielipide, mutta tieteen näkökulmasta näihin kysymyksiin ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Vastaus voisi olla jotain seuraavanlaista:

  • Jos sinulla on maitoallergia, älä tietenkään juo maitoa. Maitoa ei muutenkaan tarvitse juoda, kunhan saat riittävästi kalsiumia ruokavaliostasi. Hapatetut maitotuotteet ovat kuitenkin ihan kelpo vaihtoehto useimmille.
  • Käytettäväksi mihin? Leivälle vai ruoanlaittoon? Paljon leipää menee päivässä? Mitä muuta rasvaa ruokavalioon kuuluu ja kuinka paljon? Jos esimerkiksi syöt kaksi palaa leipää päivässä, niin on aika se ja sama, mitä rasvaa sen leivän päälle laitetaan. Leivän päällä oleva rasva ei kuitenkaan saisi olla ainoa rasvan lähde ruokavaliossasi. Kaikki riippuu jälleen kerran kokonaisuudesta
  • Ruisleipää saa syödä, mutta jälleen kerran ei ole pakko. Jos ruis viljana ei sovi, voi kokeilla vaikka kauraa tai tattaria. Ruisleipääkin tulee syödä sopivassa suhteessa muihin ruoka-aineisiin verrattuna, eikä se voi olla kenenkään pääasiallinen ravinto. Ei voi ajatella, että koska ruisleipä on terveellistä, sillä voisi korvata kaikki päivän pääateriatkin. Liiallinen leivänmussutus johtaa myös taatusti painon nousuun, jos leipien sisältämää energiaa ei kuluteta (kuten tietenkin liiallinen energiansaanti johtaa aina painon nousuun).

Unohda siis liika suunnittelu ja mieti, mitä voisit tehdä terveytesi eteen juuri tänään. Ehkäpä hieman terveellisemmän iltaruoan kuin yleensä? Käydä kävelemässä raittiissa ilmassa? Juoda vettä mehun, limun tai alkoholin sijaan? Jättää iltakarkit ostamatta?

Valitse joku pieni teko, jota et ollut ajatellut tekeväsi, ja tee se tänään. Samoin valitse pieni teko huomenna ja ylihuomenna. Kun alat tietoisesti tehdä pieniä, parempia valintoja, niistä tulee vielä tapa. Ja terveellisemmät tavat vievät kohti parempaa terveyttä. Simon Sinekin sanoin: ”It’s about consistency, not intensity”.

Jaa sosiaalisessa mediassa