7 vinkkiä miten otat arkiruokailut haltuun kesäloman jälkeen

      Comments Off on 7 vinkkiä miten otat arkiruokailut haltuun kesäloman jälkeen
7 vinkkia miten otat arkiruokailut haltuun kesaloman jalkeen

Arkiruokailut hukassa kesäloman jälkeen? Tuliko kesällä syötyä joka päivä jäätelöä tai muuta makeaa? Arkiruokailuihin palaaminen voi olla vaikeaa myös lapselle, mikäli loma-ajan ruokailut ovat poikenneet arkiruoasta kovin paljon. Helpota arkeen siirtymistä seuraavien vinkkien avulla!

Vinkki 1. Varaa aamulla aikaa kunnon aamiaiselle. Terveelliseen aamiaiseen kannattaa panostaa. Monipuolinen aamiainen sisältää aina jotain tuoretta, hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, hieman proteiinia ja sopivasti terveellistä rasvaa. Esimerkiksi täysjyväkaurapuuro marjojen ja muutaman pähkinän kera on monelle sopiva vaihtoehto.

Sen sijaan pelkät murot maidon kera tai pieni annos pikapuuroa ilman lisukkeita eivät juuri pidä nälkää, vaan koko aamupäivä saattaa mennä lounasta odotellessa.

Terveellinen aamiainen antaa hyvän startin päivälle ja auttaa tekemään hyviä päätöksiä ruoan suhteen myös lounaalla.

Vinkki 2. Syö riittävästi ”oikeaa” ruokaa. Erityisesti moni kesäkiloja karistava äiti karsii ruokavaliotaan liikaa. Jos nipistää myös terveellisestä ruoasta, ei elämäntapamuutos ole vankalla pohjalla. Syömättä ei pärjää pitkiä aikoja, joten syömisen liika rajoittaminen on harvoin tie hyviin tuloksiin.

Pidä siis huolta riittävästä syömisestä. Panosta ruoan laatuun ja syö terveellistä ruokaa riittävästi. Näin herkkujen syöminen vähenee usein automaattisesti, koska terveellinen ruoka pitää verensokerin paremmin hallinnassa.

Vinkki 3. Tarkista perheesi ruokarytmi. Jos kesällä söitte milloin sattuu, on syksyn tullen hyvä palata säännölliseen ruokarytmiin. Erityisesti pienet lapset tarvitsevat ruokaa säännöllisin väliajoin. Mieti, millaiset ruoka-ajat toimivat sinun perheessäsi, ja opettele pitämään niistä kiinni.

Vinkki 4. Suunnittele viikon arkiruoat etukäteen. Mieti etukäteen, mitä syötte minäkin päivänä, ja käy kaupassa ajoissa. Ruokalistaa suunnitellessa pidä huolta monipuolisuudesta. Kauppalistalta on hyvä löytyä monipuolisesti eri proteiinin ja hiilihydraatin lähteitä. Vuorottele kalaa, kanaa, kasviproteiineja ja punaista lihaa. Näin ruokavalio monipuolistuu automaattisesti.

Vinkki 5. Vaihda sokeripitoiset juomat veteen. Jos kuumalla ilmalla tuli juotua limuja ja mehuja, on tavasta hyvä pyrkiä eroon syksyn tultua. Vesi on kaikille paras janojuoma. Siihen siirtyminen ei tietenkään ole välttämättä helppoa, mutta kannattavaa jo hammasterveydenkin kannalta.

Vinkki 6. Päätä, milloin perheessäsi syödään herkkuja tai jälkiruokia. Jos kesällä tuli herkuteltua joka päivä, on herkkujen osuus ruokavaliossa todennäköisesti kasvanut liian suureksi. Mieti, kuinka usein haluat lastesi syövät herkkuja, ja pidä päätöksestä kiinni. Pienen lapsen herkkumäärää pystyt helposti rajoittamaan sillä, että et osta herkkuja kotiin.

Kouluikäisen kohdalla herkkujen rajoittaminen saattaa olla jo hankalampaa. Koululaisen kanssa voi kuitenkin keskustella, mitä välipalaa kaupasta kannattaa ostaa, ja voiko välipalan joka päivä korvata suklaalla ja karkilla.

Vinkki 7.  Osta kotiin runsaasti tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Panosta koko perheen kasvisten syöntiin. Monet vihannekset ovat nyt parhaimmillaan ja niitä kannattaa nyt syödä niin paljon kuin vain jaksaa. Mikäli kasviksia ja hedelmiä on helposti saatavilla ja tarjolla, tulee niitä myös syötyä runsaammin.

Jaa sosiaalisessa mediassa